Bila, skotta, köra betong

Hantverkarna som bilat i huset drog iväg på andra jobb mitt i alltihop. De sa först att de skulle skjuta på andra jobb för att göra färdigt hos oss men så blev det inte. Nä jag tänker inte bli arg än men vi får hoppas att det var ett undantag. Nåja, svärfar och jag var båda där, hade väl tänkt städa och mäta lite (jävla hopplöst att mäta när huset verkar växa och krympa mellan gångerna jag mäter... Kanske jag har olika tumstockar?) när de kom dit för att hämta sina grejer till det andra jobbet. "Ni får bila om ni vill" sa de. Jaha sa vi, är det ok för er att lämna maskin och så så gör vi ju det. "Visst, kör hårt". Så då gjorde vi det. Vi, eller snarare svärfar, bilade färdigt i köket och skottade fram stammen där. Sen fortsatte vi in i tvättstugan där det är dubbla lager med betong med ett sandlager emellan där husets samtliga rör går igenom till pannrummet. Blev lite finlir runt en massa rör men vi hann bila bort en hel del på onsdag och på förmiddagen idag torsdag (jag jobbar så jag har fortfarande torsdag och det är det ända tills jag vaknar fredag eftermiddag serru.)

Fredagens projekt, om jag inte sover så jävla länge, är att tillverka nån form av rasskydd för grusmassorna under huset som bara rasar ner i hålet vi grävt. Stammen ligger som jag kanske sagt 120 cm under betonggolvet och det blir en jävla grop att gräva i när varje spadtag man tar upp resulterar i två som rinner tillbaka från sidorna... Det blir svärfars uppgift imorgon att åka och köpa spånskivor till min uttänkta konstruktion. (Kommer bli äckligt likt en skyttegrav detta....)

De sista metrarna av stammen under huset kommer bli kvar eftersom vi kommer att få gräva upp tonvis om vi ska få bort den. Istället har jag kontaktat en firma som ska komma och göra en infodring av röret. Det innebär att man går in i röret med en roterande spruta som lägger ett lager med plast på insidan av det gamla röret. Man bygger ett nytt rör inne i det gamla helt enkelt och det har samma hållfasthetsgarantier som ett vanligt rör, dvs minst 50 år. Förhoppningsvis kan det göras på en gång så det inte blir uppehåll i allt annat men det är väl att hoppas på för mycket. Jag lovar att jag ska komma ihåg att ta med mig kameran om jag tar mig dit imorgon och lägga upp nån bild i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0