Mer renovering

På måndag ska badrumsfirman komma och börja sitt arbete på västerslätt. Steg ett bila upp golv, byta ut rör och ändra dragningen i köket en aningens. Steg två är att bila för rör i det nya badrummet. Steg tre är att ta bort radiatorrören och lägga det nya golvet. Avjämna med marmorkross, två lager x 7 cm cellplast, det övre spårat för värmerör, lägga värmeplåtar och trycka i lite rör. Enkelt som så hoppas jag... Så lätt blåser man pengar... Apropå pengar så var en elektriker där igår och skulle lämna ett prisförslag. Något mellan tummen och pekfingret kan man väl säga men han gav ett bra intryck så de ska få göra eljobben i huset förutsatt att jag kan få ett mer preciserat skriftligt förslag. Renoveringen växer kan man tycka men faktum är väl att det här är en sån där grej som bara måste göras. 50 år sen det gjordes... Av nån som tog den tråd han hade på lager och drog som han tyckte. Ojordat är det ju också förstås. Bara att sticka in nåt vasst och metalliskt i uttaget så sitter man där. Klåfingernisse, eller Joel som han heter tydligen, bör nog skyddas mot sig själv så det blir tuta och köra på eldragning. En stor del av jobbet hade behövts hur som helst. Nydragning till badrummet var liksom oundvikligt. Jordfelsbrytare skulle installeras, eller ny central som det blir nu då har jag tänkt. Dyrt blir det hursomhelst...

När de är färdiga med golvet så ska jag lägga spånskivor på golvet, montera ett runt fönster i badrummet, flytta en altandörr, flytta två fönster, bygga (halva) innerväggar, ringa in elektrikern, montera (ej ännu beställt) kök, ljudisolera väggar, sätta spånskivor, sätta gips, spackla och slipa, sätta in innerdörrar, montera nytt innertak, tapetsera, lägga klickgolv, spika 1000 meter list sen åker jag fan till Thailand och sover en månad. När det kommit så långt är det nog dags för badrumsfirman att börja med inredningen av badrummet. De har väntetid på några månader för kakelsättning....

Här kommer bilder från tredje dagens rivande. Det tar sån tid att ladda upp bilder...

Planlösningen igen så ni vet var jag är när jag skriver om rum.



Här är köket. Jag hann riva lite innan jag kom på att ta bilder...






Här satt inredningen till största delen. Vattenkranen sitter kvar där diskhon var. Till höger om det var spisen. På den här väggen ska vi ha högskåp för inbyggnadsugn o mikro längst till höger. Spishäll till vänster om det sen en diskmaskin. Diskhon ska vara under fönstret som man skymtar till vänster i bild. Nej man kommer inte kunna stå normalt och diska när diskmaskinens lucka är öppen, men man är rätt begränsad av rummets utformning så det får bli så ändå.




Golvet borta. Där kylskåpet och skafferiet satt kommer vi sätta in kyl och frys. Det finns en matkällare mellan huset och garaget där man kan ha såna varor, plus en del förvaring i skåp ovanför kyl o frys.






Färdigt. Nästan. Väggpanelen är borta också nu. Rören frilagda och och öppet föreldragning. Nästan. En halv timmes rivning kvar där kanske på torsdag när jag går av mitt pass.






Väggen mellan sovrummet som ska bli badrum och tvättstugan. Det är vattenrör som sitter där. Tydligen satt ett handfat på andra sidan väggen när det en gång i tiden var ett badrum där. När vi kommit så här långt var vi lite trötta på att lirka med de jävla byggskivorna i väggen som bara trasades sönder när vi bröt i dem. Farsan körde sålunda med cirkelsågen (på lågt djup) på skivorna, tvärs över väggen och rakt över röret... Började pysa lite och rinna vatten från väggen när han var färdig så vi fick skynda oss att dra av huvudkranen.... Nåja det ska ju vara vatten draget hit så småningom så det var väl bra att det redan var där i alla fall....




Provisoriskt. Vi fixade en riktig propp sen.... Snittet var kanske 3 mm djupt hehe!



Torsdag till söndag kommer gå åt till städning med avbrott för matchen Liverpool-Man Shitty 1345 lördag. Jag har köpt en grovavskiljare till dammsugaren. Det ska inte finnas ett spår av organiskt material kvar som kan ruttna under golvet när jag är klar. Klockan är 0100, dags att göra skäl för lönen en stund.

//Mattias

Kommentarer
Postat av: Camilla

Du har det du gör Mattias, behöver inte känna dig sysslolös närmsta tiden :P Vad är tidsplanen för det här projektet? När tror ni allt är klart o färdigt? Eller när tror ni att ni kan flytta in?

2009-11-18 @ 12:01:29
Postat av: Sussie

Jag har en gissning på din fråga ang inflytt C...ehhee.. När de e färdigt?! ;)

2009-11-18 @ 15:58:44
URL: http://babyblueeeyes.blogg.se/
Postat av: Mattias

Allt utom badrummet ska vara färdigt i slutet på Januari kanske. Lägg på lite på det också kanske... Badrummet kan vara kaklat och klart i Mars kanske.

2009-11-19 @ 21:11:50
Postat av: Sussie

utan badrum ingen inflytt misstänker jag

Hoppas allt flyter på som de ska nu... Håller en tumme för säkerhetsskull

2009-11-26 @ 13:21:51
URL: http://babyblueeeyes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0