Less...

På allt som blir fel
På att bo i annans lägenhet
På tre trappor utan hiss

Plattsättaren jobbade lördag och söndag som var. Han har nu lagt hela golvet utom en rad med plattor som inte fanns. De hade beställt så jävla snålt att det inte räckte till hela golvet.... Mycket spill visserligen, men det är väl inte första golvet de lägger klinker på kunde man tycka.....

Måndag gjorde han färdigt en liten hylla som ska sitta bakom badkarskanten där min öl ska stå. Skitsnyggt blir det.

Tisdag fogade han golvet och mosaikbårderna på väggen. Med fel färg på fogen.... Fogen som vi beställde var mörkgrå. På hans arbetsorder stod det bara grå. Det riktigt lyste om fogen när vi kom dit på tisdag kväll. Taskigt för honom men han fick order om att skrapa bort den och lägga ny. Dock inte mörkgrå, på hans rekommendation, den skulle bara bli snäppet mörkare och det skulle se nästan likadant ut. Antracit blev det istället. Den är nästan svart och kommer smälta ihop med plattorna och bli nästan osynlig, men det var precis det vi ville ha från början. Några funderingar på det här;

1. När vi beställde kakel och klinkers sa vi att vi ville ha vit fog på väggen. Projektansvarige rådde oss att inte ta det utan välja ljusgrå. Det var ett korrekt val inser jag nu i efterhand förstås. Om han nu visste det av erfarenhet och han visste vilken färg vi skulle ha på golvet, ett golv han sett lagt förut, varför insåg inte han att det skulle bli fel när han skrev grå fog på arbetsordern? Slarv?

2. När plattsättaren satte igång reagerade han på att fogen var väl ljus för golvet men körde på enligt ordern. Varför ringde han inte mig och frågade om det var korrekt när han tyckte det var fel? (Killen är skön att ha att göra med och han hade inga problem med att göra om skiten som tur är...) Men ändå...Har ett parallellfall att redovisa också. På jobbet har de nämligen renoverat en lägenhet. I arbetsordern står det att det ska hänga en lampa över ett visst bord. Vad har hantverkarna gjort? Skruvat i en krok i taket men inte installerat ett eluttag för lampa.... Är det förbjudet att tänka själv om man har en arbetsorder?

Som tur är efter allt detta bajs så kommer vi ha ett helt jävla fantastiskt badrum när detta är klart, det ser man redan nu. Det runda fönstret var ett genidrag. (Min idé förstås!!)Badrummet blir ljust och rymligt och jag kommer nog bosätta mig där den första månaden när vi får flytta in. Eftersom badkaret fortfarande står på högkant i vardagsrummet och badrumsfirman har alla sina grejer i Joels rum så finns inget utrymme att göra ett jävla skit. Får inte plats med mitt sågbord i vardagsrummet och kan inte jobba i Joels rum. det enda vi kan göra just nu är lilltoan där vi har flytspacklat golvet, satt tätremsor och rollat primer. Nästa steg är tätmembran som jag ska rolla på imorgon (första varvet) och på fredag. Sen kan vi börja kakla på lördag vilket ska bli skoj.

Givetvis har jag gjort en liten miss själv också i yran att montera köket. Innan vi satt upp väggen mellan kök och lilltoan så skulle jag sätta förstärkningar att skruva handfatet i senare. Blev det gjort? Näää. Nu kommer jag få borra 10mm hål i kaklet i toan och sätta in gipsexpandrar istället för att bara borra små hål och skruva fast skiten. Suck. Som tur är så håller expandrarna 25 kilo var och det ska in 6 stycken som håller handfatet så det gör inget att det bara är en enkelskiva gips det ska sitta i. Tur i oturen kanske.

//Mattias

Kommentarer
Postat av: Marcua

vissa bygger badrum 2 ggr vissa gör det rätt från början...

blir nog bra det där :)



2010-04-16 @ 20:29:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0