Renoveringsbilder

Här kommer äntligen lite bilder på renoveringen igen. Har gått framåt rätt rejält. Inte helt smärt- eller felfritt men det återkommer jag till sen.

Här är en mätstation. Den skickar ut en laserstråle runt runt och med ett mätverktyg som man ställer på golvet kan man då läsa av vilken höjd man är på och jämna av gruset. Krossad marmor är det. Därför det är så vitt och snyggt.





Säckar av marmorkross som ska läggas ut. Totalt gick det 160 säckar.





Frigolit ovanpå marmorkrossen sen. 10-12 cm ungefär.



Frigolitskivor.






Spårade frigolitskivor längst upp.




Plåtar i spåren för att fördela värmen ut under övergolvet.




Slang i spåren med plåtar.





Golvvärmefördelare med slangar.




Några bilder från lilltoan också. Våtrumsgips på väggarna nu. Fick hjälp av bror när han var här på nyår att sätta upp de sista skivorna. Tunga som fan de där. Ganska svårt att jobba med 60x250cm skivor i ett utrymme som är sjukt litet också.







Inte riktigt likadant med golvvärmen här. Bara ett lager frigolit, sen armering för att gjuta upp golvet. Slangen sitter fast med vanliga strips.






När firman väl satte igång efter jul o nyår gick det fort att lägga avjämning, frigolit och slang. I det här rummet gick det så jävla fort att det blev fel....

Fan vet vad som gått snett men det har påtalats en gång förut att något är fel med ritningen på golvvärmesystemet. Rörmokaren hävdade då att huset är bredare än vad min ritning visar. Ingen stor sak egentligen, de behövde några extra skivor och skulle ju bara hålla sig mellan väggarna. Här där vi ska ha vårt badrum finns dock inga väggar att hålla sig efter. Rakt fram ser man fördelaren. Den väggen, som ska vika av precis som det ser ut av golvvärmen, ska vara 150cm där fördelaren sitter. Den är 220. Utrymmet från den delen som liksom sticker ut, mot oss till höger i bild, till väggen bakom fotografen ska vara 200 cm. Den är 170. Inte riktigt ok... Hann inte vara med när de skulle lägga den sista biten i fredags eftersom jag var hemma med Joel. De får nog lägga om den sista slingan. Som tur är bör det inte vara nån större operation. Det ska inte bort så mycket och det som ska till är inte heller så stor grej. Slangen går åt förstås men jag kommer fan inte betala för den eftersom det faktiskt inte var ett jävla dugg fel på min ritning. Den som gjort den på golvvärmefirman måsta ha förstorat den eller gjort nån ändring. Den ritningen de skickade med saknade dessutom mått, förutom längden på slingorna (som heller inte blev rätt förstås) och där fanns ingen skalangivelse. Ok, hade jag kollat ruskigt noga så kanske jag hade kunnat se att badrummet inte ser ut som ett slankt bakvänt L utan ett tjockt otränat, bakvänt L men jag kollade efter mått, hittade inga och struntade i mer forskning.  Rörmokarna, som alltså beställt systemet i helhet från en annan firma, lägger bara antalet plattor som syns på ritningen.




Det blir inte nya inlägg så ofta, sorry för det. Problemet är att från start till mål så tog det 1,5 timme att göra det här inläggshelvetet.

Oh by the way, skulle lagt upp fina bilder på mina tår också men då skulle ni aldrig kommit tillbaka till bloggen. jag spelade innefotboll i fredags. Jag hade rätt fina blodblåsor under bägge mina stortår. Kassa skor, snabba stopp och vändningar borgar för sköna kvällar när man sitter och sticker nålar i stora röda blåsor... Jag har också sån jävla träningsvärk i mina ben och mage att jag såg förståndshandikappad ut när jag var på ICA för att handla igår.. Men det var jävligt roligt att lira hehe!

//Mattias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0