En sitcom-episod

Mattias; Jag har just insett att jag har en historia som är alldeles för bra för att inte berättas. Varför jag just insett det klarnar om du läser färdigt.

Det här är den sortens historia som ibland utgör grunden för avsnitt i komediserier på TV. Det handlar om vad en del skulle kalla karma. Alla som sett "My name is Earl" på trean vet vad jag pratar om. (För er som inte sett det; Earl vinner pengar men blir påkörd av bil och inser att han straffas i efterhand och måste göra bättring för allt ont han gjort.)

Även Seinfeld har gjort ett avsnitt på temat där Jerry är "even steven". Han förlorar ett gig men får omedelbart ett nytt. Elaine kastar en av hans 20-dollarsedlar genom fönstret och han får en ny när George kommer och betalar en skuld och så vidare då....

Skillnaden mellan komediserier och det som händer mig är att det inte är ett dugg jävla roligt när det händer en själv... Sen är det självklart en "Earl"-variant jag har att dela med mig av. Eller en omvänd Seinfeld om ni så vill.

Historien börjar på julafton. Jag och helena fick en summa pengar av hennes föräldrar i julklapp. Mycket välkommet och nästan nödvändigt. Jag har inte haft ett par ordentliga vinterskor sedan.... Kan fan inte minnas.... Pengarna vi fick la jag således på det, plus ett par rejäla handskar och ett par byxor. Det var egentligen för mycket pengar att lägga på grejer och jag hade inte haft råd själv men hey, julklapp för fan!

Jag jobbade några dagar efter jul bara. Annandagen, om jag inte minns fel; På väg hem från jobbet, tomma vägar, trött och less.... Och givetvis.... Där står farbror polisen och viftar med en röd lysande batong... De har såna nu, de syns jättetydligt när man viftar med dem... Summan på böteslappen? Exakt samma som summan för mina nyinköpta vintergrejer... Karma, otur eller dåligt beslut? Nåja, resultatet blev ju vilket som.

Jag sålde förra veckan min tv-bokhylla på blocket. 1500 spänn extra. Inte illa även om den var värd lite mer kanske. Vi har också fått låna Helenas kusins lägenhet nu när vi inte kan flytta in i huset. Billigare hyra; 1300 sparat för mig! Wohoo, tillbaka på noll liksom! Fick också en kontant present till min födelsedag, 500 spänn. Ursäkta, jag öppnade kuvertet tidigt.... Börjar kännas bättre, har nästan glömt böterna nu. Räkna ihop; 3300 kronor.

Hopp till igår. Helena och Joel åkte till hennes föräldrar för att sova där. Svärfar kom in till stan, lämnade sin bil till mig att åka till jobbet med och så åkte de i vår bil till dem i Gunnismark.

Kom hem från jobbet och skulle parkera. Vroom, bonk, krasch sa det nog när jag parkerade fronten rätt in i staketet framför vår parkeringsplats... Fronten på biljävlarna nuför tiden är ju plast så resultatet var ju ganska väntat. Som tur är så är det en stor jävla Hyundai Santa Fe han har så det sitter ett sånt där stort galler fram så det enda som rök var just stötfångaren i plast. Alla lyktor höll och inga plåtskador. En pelare i staketet kom långt nog in trots gallret och spräckte den fina plasten.

I natt (när jag ju då insåg att historien är för bra för att undanhålla er) kollade jag upp reservdelar till den förbannade bilen och hittade rätt schabrak på mekonomen. Nån som kan gissa vad den kostar? Just det, 3400 kronor...

Alla historier måste ju sluta med en twist. En liten slutknorr så publiken skrattar när eftertexterna rullar och givetvis har min historia också en. Anledningen till att jag parkerade bilen (med automatväxellåda) i staketet? Mina nya vinterskor, köpta för pengar från svärföräldrarna, är så stora att de fastnade på både gas och broms...


Kommentarer
Postat av: Sussie

Men åååå va ska man säga?? Tur i oturen eller otur i turen?!

De du skrivit va iaf underhållande som fan o läsa, tack!



Ps. Ny karriär för dig: Manusförfattare till en sit-com!

2010-02-22 @ 14:35:21
URL: http://babyblueeeyes.blogg.se/
Postat av: Mattias

Det skulle inte ens vara ett jobb. Bara att föra dagbok...

2010-02-22 @ 18:45:47
Postat av: sandra

Nää.. det är inte lätt ibland, det vet vi som sagt! Men pengar är ju till för att rulla och det verkar de ju ha gjort! :)



Ha det bra!

2010-02-22 @ 21:16:06
URL: http://nordinsandra.blogg.se/
Postat av: Anette

Tack för historien! Den var underhållande men jag skrattade inte... inte kul när pengarna ryker på det där sättet! Helt otroligt...

2010-02-23 @ 08:58:53
URL: http://dront242.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0